Yhteistyökumppanit

  • Valio - Urheilugaala
  • Ilta-Sanomat - Urheilugaala
  • OP Ryhmä - Urheilugaala
  • Veikkaus - Urheilugaala
  • Helsinki - Urheilugaala
  • Lippu.fi - Urheilugaala
  • Kultajousi - Urhielugaala
  • Creative Technology Finland - Urheilugaala
  • StaffPoint - Urheilugaala
  • 10.fi - Urheilugaala
  • ClearChannel - Urheilugaala
  • Stopteltat - Urheilugaala
  • Sponsor Insight - Urheilugaala
  • Nolla - Urheilugaala
  • Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO - Urheilugaala
  • Floramore - Urheilugaala
  • Kuntaliitto - Urheilugaala
  • Urheilutoimittajain Liitto - Urheilugaala
  • Yle - Urheilugaala
  • Olympiakomitea - Urheilugaala
  • Paralympiakomitea - Urheilugaala

Urheilugaalan vastuulliset kumppaniaktivoinnit

Kolmastoista Urheilugaala pidettiin Hartwall Arenalla 16.1.2020. Onnistuimme järjestämään upean illan, joka jälleen kerran nosti suomalaisen urheilun sykähdyttävimpiä hetkiä esiin sekä antoi urheilijoille ja urheilun taustavoimille arvostusta. Urheilugaalan suoraa tv-lähetystä seurasi parhaimmillaan lähes 900 000 katsojaa.

Vastuullisuus

Yhtenä isona teemana Urheilugaalassa oli vastuullisuus, ja rakensimme konkreettisia asioita, joilla voimme kehittää Urheilugaalan vastuullisuutta. Julkaisimme vastuullisuuskokonaisuuden, jossa myös kumppanit ovat isossa roolissa: https://urheilugaala.fi/vastuullisuus/

Annoimme Urheilugaalan kumppaneille mahdollisuuden kertoa vastuullisuusteoistaan ja jaottelimme vastuullisuusohjelmamme taloudelliseen, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. Kaikki kumppaniesittelyt Urheilugaalan kanavissa toteutettiin tämä kulma edellä, ja kumppaneiden käyttöön luotiin vastuullinen kumppani -bannereita ja kuvakehyksiä. Jo vuonna 2018 aloitimme yhteistyön päävastuullisuuskumppani Remeon kanssa, ja tällöin luotiin kolmen vuoden suunnitelma, tavoitteena tehdä Urheilugaalasta maailman vastuullisin urheilualan gaalatapahtuma.

Isona teemana toimme esiin myös Olympiakomitean Nuorelle siivet -lahjoituskampanjaa. Kampanjan tuotto ohjataan Suomen Urheiluakatemioille ja se kohdistuu koulupäivän aikaisen valmennuksen lisäämiseen. Urheilun ja opiskelujen yhdistäminen on tärkeä kehittämisen kohde ajatellen myös urheilijan urheilu-uran jälkeistä aikaa. Urheilugaala lahjoitti voittoa tavoittelemattomana järjestönä myös edellisen vuoden voittonsa Nuorelle siivet -kampanjaan: https://urheilugaala.fi/urheilugaala-lahjoittaa-viime-gaalan-voiton-nuorelle-siivet-kampanjaan/

Kampanja näkyi Urheilugaalan tv-lähetyksessä, punaisella matolla, ulkomainonnassa, sosiaalisen median kuvien yhteydessä lahjoituskehotteena ja kumppaneiden viesteissä. Urheilugaalan aikana lahjoitettiin yli 13 000 harjoitustuntia nuorten valmennukseen.

 

Tänä vuonna pääsin starttaamaan monia hienoja kumppanuuksia Urheilugaalaan. Ilman yhteistyökumppaneita ei montaakaan tapahtumaa järjestetä, ja Urheilugaalassa ne ovat todella merkittävässä roolissa. Hoidamme Starsquadilla myös gaalan kumppanimyynnin ja pyrimme löytämään kumppaneille mahdollisimman laajasti tarttumapintoja kiinnittää Urheilugaala ja suomalainen urheilu omaan markkinointiinsa ja liiketoimintaansa. Tässä avaan hieman tarkemmin Urheilugaalan 2020 uusia kumppaneita ja yhteistyön hyödyntämiskulmia. Kumppanuuksien suunnittelun lähtökohdissa huomioitiin tänä vuonna erityisesti vastuullisuusasiat.

 

Neste

Neste liittyi mukaan toiseksi Urheilugaalan päävastuullisuuskumppaniksi, ja pääsimme rakentamaan yhdessä konkreettisia vastuullisuustoimenpiteitä. Urheilugaala tarjosi Nesteen kanssa yhteistyössä ensimmäistä kertaa vähäpäästöisemmän yhteiskuljetuksen gaalavieraille. Bussit tankattiin Neste MY uusiutuvalla dieselillä, joka on valmistettu 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä. Neste MY uusiutuvan dieselin käyttö pienentää autoilusta syntyvää hiilijalanjälkeä jopa 90 prosenttia verrattuna fossiiliseen dieseliin. Keräsimme myös gaalaillallisella ja henkilöstöruokailussa valmistettujen ruokien jäterasvan, josta valmistetaan uusiokäyttöön soveltuvia raaka-aineita. Näistä toimenpiteistä kerrottiin gaalavieraille mm. jokaiselle jaettavan käsiohjelman yhteydessä.

Neste julkaisi myös juuri gaalapäivänä uuden kansainvälisen ilmastokampanjansa, jossa Lauri Markkanen on suunnitellut viisi erilaista koripallodonkkia tuomaan esiin erilaisia luonnon ääri-ilmiöitä, ja Neste lahjoittaa Markkasen peleissä tekemien pisteiden perusteella rahaa katastrofiapuun. Tätä viestiä tuotiin esiin Gaalan kanavissa.

 

Jalostaja Para Team

Jalostaja Para Teamin #kiitostuesta -kampanja sopi loistavasti Gaalan arvoihin, ja löysimme nopeasti yhteisen sävelen Jalostajan kanssa keskustellessamme. Jalostaja Para Team -hankkeen tavoitteena on tuoda esiin paraurheilijoiden arkea ja vaikuttaa paraurheilun asemaan Suomessa. Jalostaja Para Team tukee paraurheilijoita kumppanuuksien hankinnassa, mediakoulutuksessa, somen käytössä sekä myös suoraan rahallisesti.

Kiitos tuesta -kampanjan tavoitteena on tehdä näkyväksi taustavoimien merkitys urheilijoille ja koko urheilumaailmalle. Yksi Urheilugaalan tarkoituksista on antaa arvostus myös urheilijoiden taustavoimille, ja saimme levitettyä Jalostaja Para Teamin sanomaa lisää Urheilugaalan kanavissa sekä itse gaalapäivän yhteydessä. Nuorten urheilijoiden tukeminen, paraurheilun aseman vahvistaminen ja urheilijoiden taustavoimien esiin nostaminen ovat myös syitä, miksi Jalostaja Para Team on Urheilugaalan kumppani.

Tuotimme kampanjavideon, missä Uno-pokaali liittyi Leo-Pekka Tähden ja Jalostajan kelaushaasteeseen sekä liitimme myös Urheilugaalan torstai-päivän perinteiseen ajatukseen hernekeittopäivästä someaktivoinneilla ja jakamalla katsomovieraille Para Team -hernekeittopurkkeja. Nostimme kiitostuesta-kampanjan esille mm. Urheilugaalan ja Clear Channelin ulkomainospaikoilla.

 

 

Oura
Mietimme Ouran kanssa yhteistyön mahdollista kulmaa, ja innostuimme yhdessä ajatuksesta kertoa Ouralle ja Urheilugaalalle tärkeitä viestejä luonnollisten ja tarinallisten urheilijavideoiden kautta. Ouran kanssa toteutimme sisältömarkkinointikampanjan, jossa urheilijat, ex-urheilijat ja taustahenkilöt kertovat omia kokemuksiaan treenaamisesta ja palautumisen merkityksestä. Ouran sormus mittaa kokonaisvaltaista hyvinvointia eri osa-alueilla, ja haluamme tuoda lisää tietoisuutta hyvän unen, arkiliikunnan ja riittävän palautumisen merkityksestä ihmisen hyvinvointiin. Videoihin kiteytyvät lisäksi Uno-palkinnon arvot: Yhdessä, unelma, rohkeus, sisu, ilo, rehellisyys ja arvostus.

Kampanja jatkuu myös Urheilugaalan jälkeen, ja julkaisemme viikottain uusia videoita yhteistyösivustollemme: urheilugaala.fi/oura

 

Länsiauto
Autokumppani on Urheilugaalalle tärkeä ja näkyvä kumppanuus, joka näkyi myös isosti gaalaillallisella kun esiintymislavan molemmin puolin nostettiin jalustoille Länsiauton maahantuomat Opel Corsa-e täyssähköautot. Gaalailtana oli mahdollisuus ottaa punaisella matolla tyylikkäitä kuvia auton kanssa, Urheilugaalan arvovieraita kuljetettiin gaalapäivänä Opeleilla ja autot olivat tuotannon käytössä jo marraskuusta alkaen.

Yhteistyössä korostettiin vastuullisuutta liikenteen päästöjen vähentämisellä hybridi- ja sähköautojen sekä autojen vuokraus- ja leasingratkaisujen kautta. Opel on sitoutunut tekemään jokaisesta mallistaan vuoteen 2024 mennessä myös sähköistetyn version.

Finnair

Finnairin kanssa loimme uudenlaisen konseptin, jolla aktivoitiin urheilufaneja muistelemaan menneen vuoden sykähdyttäviä fanihetkiä. Toteutimme kampanjan, jossa Finnair Olympiajoukkueen pääkumppanina tarjoaa fanimatkan Tokio 2020 – kesäolympialaisiin. Keräsimme somessa järjestetyssä kuvakisassa sykähdyttäviä fanihetkiä, ja kaikista kisaan osallistuneista kuvista raati valitsi neljä finalistia. Näiden joukosta urheilufanit pääsivät äänestämään voittajan.

Suomalaiset urheilufanit antoivat tunteen näkyä, ja kampanja ylitti odotukset osallistuja- ja äänimäärien suhteen. Finaaliin päässeet pääsivät viettämään ikimuistoisen gaalaillan Finnairin pöydässä ja voittaja julkistettiin Urheilugaalan päälavalla juuri ennen tv-lähetyksen alkua! Kampanja jatkuu sisällöllisesti, kun Finnairin ja Urheilugaalan kanavissa seurataan voittajan Tokion matkaa kesällä.

 

Finnairin Event Crew -henkilöstöä oli myös paikalla gaalassa jakamassa palkintoa, tarjoilemassa alkumaljoja sekä opastamassa vieraita.

Isot kiitokset koko upealle UG20-tiimille ja tärkeille kumppaneille! Urheilugaalan 2020 kaikki kumppanit löydät täältä: https://urheilugaala.fi/yhteistyossa/

Urheilugaala pidetään jälleen 14.1.2021 Hartwall Arenalla. Haluamme laajentaa kumppanijoukkoamme entisestään ja tukea suomalaisen urheilun ja liikunnan arvostusta yhdessä rintamassa.

Ole yhteydessä, niin rakennetaan teille sopiva tapa olla mukana Urheilugaalassa 2021!

Heikki Pohjonen

Urheilugaalan markkinointipäällikkö