Yhteistyökumppanit

  • Valio - Urheilugaala
  • Ilta-Sanomat - Urheilugaala
  • OP Ryhmä - Urheilugaala
  • Veikkaus - Urheilugaala
  • Helsinki - Urheilugaala
  • Creative Technology Finland - Urheilugaala
  • 10.fi - Urheilugaala
  • ClearChannel - Urheilugaala
  • Stopteltat - Urheilugaala
  • Coloro - Urheilugaala
  • Sponsor Insight - Urheilugaala
  • Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO - Urheilugaala
  • Kuntaliitto - Urheilugaala
  • Urheilutoimittajain Liitto - Urheilugaala
  • Yle - Urheilugaala
  • Olympiakomitea - Urheilugaala
  • Paralympiakomitea - Urheilugaala

Suomessa iso osaamispotentiaali urheiluteknologian innovaatioihin

Teksti ja kuva: Ellinora Pelamo

Urheiluteknologian innovaatiotapahtuma SMASH keräsi yhteen liikunnan, terveyden ja urheilun teknologiaa kehittävät yritykset Helsingin Kattilahalliin marraskuun viimeisellä viikolla.

 

”Tarkoituksemme on törmäyttää tapahtumalla urheilu-, liikunta- ja terveysjärjestöt sekä startup-yritykset ja tuoda ne yhteen teknologian kanssa”, sanoo tapahtuman päätuottaja Miikka Neuvonen.

Tapahtumassa on vieraillut peräti 46 eri kansallisuutta ja kävijäennätys on rikottu tänäkin vuonna.  Yksipäiväinen tapahtuma pidetään tänä vuonna kaksipäiväisenä.  Erityiseen suosioon nousseet erilaiset urheiluteknologian laitteet ja palvelut herättävät nykypäivän bisneksessä suurta mielenkiintoa.

”Tämä tapahtuma kurkistaa tulevaisuuteen, mihin suuntaan teknologia kehittyy ja miten kaikki toimivat 10 vuoden kuluttua.  On hauska nähdä, kun itse puhujatkin ovat niin innoissaan innovaatioista, että haluavat olla mukana tapahtumassa myös yleisönä.”

Norosen mukaan Suomesta löytyy vahvoja valmiin tuotteen omaavia urheiluteknologian startup-yrityksiä, jotka etsivät väylää menestykseen. Suomessa markkinat ovat kuitenkin pienet ja yritykset suuntaavat suoraan esimerkiksi Aasian tai jenkkimarkkinoille.

”Harva ymmärtää kuinka iso osaamispotentiaali meillä on täällä Suomessa.”

Neuvosen mukaan tapahtuman kautta halutaan antaa myös mahdollisuus menestykseen.

”Järjestämme pohjoismaiden kesken pitching-kilpailun, jossa voittaneelle innovaatiolle avutuvat ovet Piilaaksoon.”

Smash -tapahtuma järjestetään myös Lontoossa ja parhaillaan käydään sopimuskeskusteluja tapahtuman järjestämisen osalta Pekingiin. Tapahtuma on suomalaisen startup-yrityksen innovaatio. Slushin virallista sivutapahtuman titteliä kantava SMASH raivaa tietä kansainvälisyyteen: uusi yhteistyö julkistettiin muun muassa Bayer Munchenin kanssa.